75 år med nødhjelp

For 75 år siden startet Kirkens Nødhjelp som en liten kirkelig innsamlingsaksjon. I dag er vi en av Nordens største bistandsorganisasjoner.

Desmond Tutu i kapellet i Kirkens Nødhjelps lokaler i Oslo i 2008

Desmond Tutu

Erkebiskop og fredsprisvinner Desmond Tutu var en frontfigur i kampen mot apartheid og ble en uredd stemme for rettferdighet, menneskeverd og forsoning.

Åtte nordiske organisasjoner, deriblant Kirkens Nødhjelp, står bak den nye rapporten «Quality Tax Aid» som stiller spørsmål om skattebistand som kanaliseres gjennom multinasjonale kanaler oppnår målene og er godt nok spisset. På bildet leder Lisa Sivertsen fra Kirkens Nødhjelp samtalene under lanseringen av rapporten.

Fersk rapport: Norge kan bidra til rettferdige skattesystemer

Økonomisk krise og fattigdom i kjølvannet av Covid-19 pandemien har gjort det vanskeligere enn noen gang for utviklingsland å skaffe skatteinntekter til velferd. En fersk rapport ser på hvordan norsk bistand kan bidra til å endre på det.

Illustrasjonsbilde: serien med kunstnergeiter fortsetter, og i år er geita laget av Maud Angelica Behn. Hun er en sterk stemme for psykisk helse, og bruker sin kunstneriske stemme til å hjelpe mennesker i nød.

Unge ønsker seg julegaver som gir mening

8 av 10 nordmenn har opplevd å få gaver de ikke har bruk for. Samtidig sier et flertall av unge nordmenn mellom 16-24 år at de ønsker seg symbolske julegaver.

nå ligger Grace trygt i mammas armer, bare én dag gammel.

Nådeløse år for Grace

Akkurat nå ligger Grace trygt i mammas armer, bare én dag gammel. Omfavnet av morskjærlighet og nærhet etter en god og trygg fødsel. Dessverre er tallene dystre. Mange barn i Afrika lever aldri til de blir fem år.

Dagfinn Høybråten, Generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Veien fra Glasgow

COP26: Bakteppet er mørkt, og utslippene når nye høyder. Det er skuffende at klimatoppmøtet i siste liten gikk fra å ville «fase ut» til å «fase ned» kull. Likevel er det utrolig viktig at verdens land, tross ulike interesser, ble enige om ambisjoner o...

En kvinne som jobber med vann og jordbruk. Foto: Kirkens Nødhjelp.

En likestilt løsning på klimakrisen

Kvinner og jenter rammes hardere av klimaendringene enn menn, særlig i fattige land. Likevel er kjønn altfor sjelden et tema når man skal finne løsninger, ifølge ny rapport.

Foto: Kirkens Nødhjelp/Håvard Bjelland.

Ikke send regningen til verdens fattige

Regningen for klimafinansiering må ikke sendes til verdens fattige og mest sårbare mennesker, skriver Kirkens Nødhjelp og 20 andre organisasjoner i et åpent brev til regjeringen