Aktuelt

Elizabeti Senga som ser inn i kamera. Hun bor i Malawi og er berørt av matkrise og flom

Brødprisene tredoblet i flomrammede Malawi

Livredde og skrekkslagne kjempet de for livet i vannmassene som skyllet over landsbyene deres i januar i år. De måtte sitte flere døgn i tretopper mens de ventet redningsbåter. Nå opplever Malawi enda en flom og matkrise.

Mennesker med jerrykanner.

– Vi er bekymret

Norske humanitære organisasjoner til statsminister Jonas Gahr Støre: Advarer mot frys og store omdisponeringer av bistandsmidler.

Vanning av åkre i Kambuwe i Mchinji i Malawi. Foto: Håvard Bjelland.

Bistand under press

Hvis bistanden skal brukes til å finansiere forpliktelser på stadig flere områder som krever vår innsats, vil både innhold og ambisjonsnivå i bistandspolitikken bli vesentlig endret. Kirkens Nødhjelps rapport «Bistand under press» setter fokus på dette...

I løpet av 2022 vil 24 millioner afghanere oppleve akutt matusikkerhet. I Badakhshan-provinsen deler vi ut mat, rent vann, tepper og hygienepakker. Foto: Zahrah Nabi / Kirkens Nødhjelp.

Norge gir økt humanitær støtte til Afghanistan

Over halvparten av den afghanske befolkningen er rammet av akutt sult. Nå vil Norge øke den humanitære innsatsen i landet gjennom Kirkens Nødhjelp og flere andre humanitære organisasjoner.