Ett år med lidelse: Dette gjør vi i Gaza

Etter ett år med krig i Gaza har lidelsene bare økt. Men Kirkens Nødhjelp har sammen med partnere hver eneste dag det siste året gjort hva vi kan for å hjelpe.

Matutdeling Gaza juni 2024 2.jpg

Gjennom våre partnere har Kirkens Nødhjelp delt ut nødhjelp i Gaza. Dette er fra en matutdeling i sommer. Foto: MAAN.

- Krigen krever nye sivile ofre hver dag uten håp om våpenhvile og løslatelse av gisler. De som kan stoppe dette, vil ikke, og de som vil kan ikke. Det mest ubegripelige er alle som ser en annen vei og ikke reagerer på denne krenkelsen av menneskeverdet, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp.

7. oktober var det ett år siden Hamas’ terrorangrep mot Israel, som førte til at den israelske hæren gikk til krig inne i Gaza.

Siden har lidelsene bare vokst:

• Over 41.000 mennesker i Gaza er drept det siste året.

• 1.9 millioner mennesker – 90 prosent av Gazas befolkning – er internt fordrevet.

• Mer enn 600.000 barn har vært ute av skolen siden krigen startet.

• Nesten en halv million mennesker på Gazastripen lever under forhold med katastrofal sult, ifølge FN.

• Totalt ble 251 gisler tatt under Hamas' angrep mot Israel 7. oktober. Israel anslo i slutten av september at rundt 64 gisler fortsatt er i live og holdes fanget av Hamas.

Kirkens Nødhjelp er til stede

Men det er mulig å hjelpe, selv om det er vanskelig.

Kirkens Nødhjelp var til stede i Gaza lenge før krigen brøt ut. Vi har i flere tiår arbeidet i de palestinske områdene.

Kirkens Nødhjelp og danske Folkekirkens Nødhjælp har siden krigen brøt ut i oktober 2023 gjort hva vi kan for å hjelpe sivilbefolkningen i Gaza. Vi samarbeider tett med lokale partnerorganisasjoner, slik vi gjør overalt hvor vi arbeider. Men arbeidet i Gaza de siste månedene har skjedd under ekstremt vanskelige forhold.

Dette har Kirkens Nødhjelp og våre partnere gjort i Gaza det siste året:

• Vi har delt ut nødhjelp til internt fordrevne; blant annet mat (varme måltider og matvarepakker), rent vann og tepper.

• Vi har delt ut hygienepakker med blant annet såpe, sjampo, tannkrem, tannbørster, bleier, bind, toalettpapir, håndsprit og håndklær.

• Vi har organisert aktiviteter for barn for å gi dem rekreasjon.

• Vi har bidratt med kontantoverføringer/støtte til de mest sårbare, slik at de kan kjøpe det de trenger mest.

• Vi har gitt psykososial støtte til jenter og kvinner. Vi tilbyr også pengestøtte og psykososiale støttetjenester. Vi dokumenterer kvinners historier og lidelser under krigen og deler ut hygienepakker.

• Vi har installert doer og dusjer, og sørget for rengjøring og vedlikehold. Vi har installert lys og satt på lås på toaletter i leirer for internt fordrevne, slik at toalettene blir tryggere. Vi har også desinfisert sanitærrom i leirer for fordrevne for å hindre spredning av sykdommer.
  • Vi hjelper kvinner i Gaza til å tjene egne penger og bli mer selvstendige, ved å sette opp sine egne virksomheter.

• Vi har samlet inn informasjon og dokumentert brudd på økonomiske og sosiale rettigheter.

Men ett år etter krigens start er det altfor lite nødhjelp som kommer inn: Hele 83 prosent av nødhjelpen som skulle nådd Gaza blir stanset av Israel, viser en oversikt fra september.

Kirkens Nødhjelp har for øyeblikket seks lastebiler lastet med hygienepakker som står på grensen mellom Egypt og Gaza.

Gaza kvinner mat WAC august 2024.jpg

Kirkens Nødhjelp har gjennom partnere på bakken i Gaza hjulpet kvinner å drive sin egen virksomhet. Foto: WAC.

Vann Gaza Bayader.jpg

Rent vann har vært mangelvare fra første stund i krigen i Gaza. Her fra en vannutdeling tidlig i krigen. Foto: Kirkens Nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp krever:

• En umiddelbar og varig våpenhvile som etterfølges av en politisk prosess mot en varig og rettferdig fred.

• Slutt på Israels hindring av humanitær nødhjelp til Gaza.

• At sivile må beskyttes, folkeretten må respekteres og gjenværende gisler som er holdt fanget på Gaza må frigis.

• En våpenembargo og stans av eksport av våpen og militært utstyr som kan bli brukt til brudd på humanitærretten og menneskerettighetene.

• At FN-domstolens (ICJ) anbefaling om å stanse beleiringen av Gaza og en slutt på den ulovlige okkupasjonen blir respektert.

Les også:

Felles uttalelse fra 15 organisasjoner: 83 prosent av nødhjelpen blir stanset

Stemmer fra Gaza: Tre hjelpearbeidere forteller

Anerkjennelse Palestina gir økt håp om varig og rettferdig fred

- Som israeler føler jeg en plikt til å si fra

Publisert: