Anerkjennelse av Palestina: - Gir økt håp om varig fred

-En norsk anerkjennelse Palestina gir økt håp om varig og rettferdig fred, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp.

Publisert: 22.05.2024

muren1 (2).jpg
Kirkens Nødhjelp har vært til stede i palestinske områder i mange år.

Norge anerkjenner Palestina som en egen stat, kunngjorde statsminister Jonas Gahr Støre og utenriksminister Espen Barth Eide på en pressekonferanse 22. mai.

Kirkens Nødhjelp mener dette styrker håpet om en varig og rettferdig fred.

-En bredere internasjonal anerkjennelse av en palestinsk stat kan bidra til å redusere det skjeve maktforholdet mellom partene i konflikten og derved øke mulighetene for fredsforhandlinger og en reell tostatsløsning, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten.

-Norge må nå hjelpe til med å bygge sivilsamfunn slik at moderate ikke-voldelige krefter på israelsk og palestinsk side får mulighet til å bygge seg opp. At humanitær nødhjelp kommer inn er avgjørende, og at det blir mulig for lokale organisasjoner å bidra i oppbyggingen av helsevesen, infrastruktur og grunnleggende behov, sier Høybråten.

Dagfinn H  1 .jpg
-Norge må nå hjelpe til med å bygge sivilsamfunn slik at moderate ikke-voldelige krefter på israelsk og palestinsk side får mulighet til å bygge seg opp, sier Kirkens Nødhjelps generalsekretær Dagfinn Høybråten.

Kirkens Nødhjelp er til stede

Kirkens Nødhjelp har hjulpet palestinere siden tidlig i 1950-årene. En formell tilstedeværelse ble etablert i 2006, og i 2016 slo Kirkens Nødhjelp seg sammen med søsterorganisasjonen Folkekirkens Nødhjælp og etablerte et felles landprogram i Palestina.

Kirkens Nødhjelp har de siste årene hatt programmer på Vestbredden, i Øst-Jerusalem og på Gazastripen.

Kirkens Nødhjelp / Folkekirkens Nødhjælp har arbeidet med lokale samarbeidspartnere for å redde liv, bygge motstandsdyktige lokalsamfunn og motvirke ulikhet. Målet er å bygge et fredelig Palestina. Kirkens Nødhjelp samarbeider både med israelske og palestinske organisasjoner.

Å samarbeide med og styrke aktører i sivilsamfunnet er en nøkkel for en bærekraftig utvikling i Palestina.

Etter at krigen i Gaza brøt ut i oktober 2023, har Kirkens Nødhjelp og våre partnere delt ut nødhjelp til internt fordrevne. Vi har blant annet delt ut mat, vann, tepper, hygienepakker og kontanter. Vi har også gitt psykososial støtte til jenter og kvinner, og foretatt sanitærreparasjoner.