02 2024

Testamentgaver redder og endrer liv!

– Vi er svært takknemlige for de betydningsfulle gavene vi får fra mennesker som testamenterer verdier til vårt arbeid, sier Siv Holthe Krogh, som jobber med testamentgaver i Kirkens Nødhjelp. Sammen med samarbeidspartner Andreas Poulsson i Codex Advokat svarer de her på noen spørsmål om arv, testament og testamentgaver.

– Hvorfor kan det være lurt å skrive testament?
– Alle trenger ikke skrive testament. Uten testament vil det du etterlater deg, fordeles etter arveloven. Men dersom du ønsker å gi til en hjertesak, må du skrive testament. Du må også skrive testament om du ønsker en annen fordeling enn det arveloven bestemmer,om du har meninger om hvordan konkrete ting skal fordeles, eller om du vil bestemme noe annet praktisk om begravelse eller arveoppgjør. Et testament kan skape klarhet og ro rundt fordelingen av arv, enten du har livsarvinger eller ikke, og uansett hvor store eller små verdier du etterlater deg.

Du trenger ikke velge mellom dine nærmeste og din hjertesak i testamentet; selv en liten del av din arv kan skape store endringer i livene til mennesker som mangler det meste.

– Hvor kan man få mer informasjon om dette?
– Vi får endel spørsmål om arv, testament og testamentgaver og startet derfor med gratis informasjonsmøter i Oslo for ni år siden. Møtene er populære, og i år holder vi møter i Trondheim og Oslo i mai samt Bergen og Stavanger i september. Her går vi gjennom arvereglene og viser hvordan man kan sette opp et testament.

– Hva bør man gjøre?

– Det trenger ikke å være komplisert å sette opp et testament, men det kan være lurt med litt hjelp fra en advokat. Ønsker du å gi en testamentgave til Kirkens Nødhjelps arbeid, kan vi tilby gratis advokat- bistand. Ta gjerne kontakt på 480 52 166 eller send en e-post til shk@nca.no om du ønsker å melde deg på et gratis informasjonsmøte eller ønsker mer informasjon om gratis advokatbistand til å sette opp et testament