02 2024

Lysglimt i verdens største flyktningkrise

Sudan:

Lysglimt i verdens største flyktningkrise

I over ett år har krigen herjet i Sudan. Antall mennesker på flukt og behovene som øker, viser at det ikke går riktig vei. Men heldigvis finnes det små glimt av håp.

0,7 millioner mennesker er drevet på flukt, og over 1,7 millioner har flyktet til naboland.

Landet står nå overfor det som kan bli en sultkatastrofe på linje med Etiopia på 80-tallet. 18 millioner sudanere lider av matmangel, og det har aldri før vært en slik sult under innhøstingen.

– Folk dør av sult rett foran øynene våre. Mens verdens blikk er rettet mot Gaza og Ukraina, står vi overfor den største humanitære krisen i verden, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

FRYKTER SULT OG MASSEDØD

Akkurat nå er det nesten ikke mat å oppdrive, og folk går fra skanse til skanse.
– Hvis avlingene slår feil nå, står verden overfor en sultkatastrofe i Sudan. Dette utvikler seg rett foran øynene våre, og det er en enorm krise. Det er svært begrenset tilgang for å komme fram med nødhjelp, sier Høybråten.

Det haster med humanitære korridorer, mener han.
– Det må presses på for økt tilgang slik at nødhjelpen kommer frem.

Konflikten står mellom landets to øverste militære ledere, begge medlemmer av militærjuntaen som har ledet landet siden kuppet i 2021 – hærsjef og juntaleder Abdel Fattah al-Burhan og hans nestkommanderende, RSFs leder Mohamed Hamdan Dagalo.

Kampene brøt ut 15. april for ett år siden.

SULT SOM VÅPEN I KRIG

Sammen med 25 andre bistandsorganisasjoner i Sudan advarer Kirkens Nødhjelp nå mot den eskalerende konflikten som stopper nødhjelp fra å komme frem. Vold og angrep skjer hyppigere og rammer sivilbefolkningen hardt.

– Vi ser også at kjønnsbasert vold øker. I Sudan brukes både voldtekt og sult som våpen i krig. Kvinner må velge mellom sult og sikkerhet. Å komme seg til marked, åker, matutlevering eller til butikker er forbundet med stor risiko, forklarer Høybråten.

Det har også kommet rapporter om kvinner og jenter som tvinges til sex i bytte mot mat og økning i tenåringsgraviditeter og tvangsekteskap.

VANNTÅRNET BESTÅR

– Kirkens Nødhjelp har jobbet i Sudan i over 50 år. Vi har stått sammen med sudanerne i alle disse årene, og vi skal ikke forlate dem nå, understreker Høybråten. Siden krigen startet, har vi nådd ut til nesten 48.000 mennesker med vårt vannarbeid, blant annet ved å sikre tilgang til rent vann, doer og hygienepakker med såper og bind i Gedaref og White Nile.

I det samme området har vi nådd ut til nesten 19.000 mennesker med vårt arbeid med kjønnsbasert vold, og vi har nådd ut til nesten 14.000 med forebygging av barneekteskap og tenåringsgraviditeter.

– På grunn av sult er det viktig å sikre mattilgang. Derfor har over 18.000 mennesker fått opplæring i jordbruk og ny teknologi. De har også fått utdelt frø, sier han.

Høybråten understreker at det er gledelig å se at vanntårnet vi har bygd og opplæringen vi ga i 2020 i Darfur, nå gir vann til flere tusen i byen Zalingei i Darfur. Byen er hardt rammet av krig. Det meste her er plyndret og ødelagt, men vannkomiteen har greid å holde liv i både vanntårnet og vannpumpene vi tidligere satt opp i flyktningleirene.

– Det at vannkomiteen har driftet vanntårnet og sørget for vann til mennesker på flukt, gir håp. Det viser at vi ikke må gi opp, avslutter han.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.