02 2024

Fredsforkjempere med pensel

Etiopia:

Fredsforkjempere med pensel

Med pensel og maling sprer etiopiske unge kunstnere fredsbudskap i hovedstadens største trafikkryss. Det har blitt en hit på sosiale medier.

Bilene dundrer forbi, noen stopper og tar bilder, mens andre titter opp på det gigan- tiske bildet langs den trafikkerte veien i Etiopias hovedstad Addis Abeba.

– Jeg blir så stolt, så stolt, sier 25 år gamle Fatima Bukar og smiler. Hun er en selvlært kunstner, som har vært med på Kirkens Nødhjelps gatekunstprosjekt for fred.

– Dette er en måte vi kunstnere kan si hva vi mener og bruke kunsten til å få frem et budskap, sier Solomon Kifle. Han er gatekunstner og startet gruppa Addis Street Art for seks år siden.

Nå har Solomon og de 40 kunstnerne som er med i gruppa, lagd tre veggmalerier med fredsbudskap. Det vi står foran nå, skal få unge til å reflektere over trolling på internett.

VIKTIG FREDSARBEID

I år har Kirkens Nødhjelp vært til stede i Etiopia i 50 år, og selv om vi har lang tilstedeværelse i landet, er det viktig å tenke nytt. Som med dette prosjektet. I Etiopia er 70 prosent av innbyggerne under 30 år. Da er det viktig å nå ut på nye plattform- er, mener landdirektør i Kirkens Nødhjelp, Eivind Aalborg.

– Vårt fredsarbeid er noe av det viktigste vi gjør, og vi må finne nye og moderne måter å gjøre det på. Ved å bruke unge kunstnere når vi ut i nye kanaler på sosiale medier. Kultur, kunst og identitet står sterkt i Etiopia.

Unge tar bilder av veggmaleriene og del- er dem på sosiale medier. Det 7x10 meter store bildet som skal forebygge trolling, gjøre folk bevisste på informasjonsdeling og hindre desinformasjon, har slått an.

– Det er gøy å se hvordan bildene våre de- les i sosiale medier, sier Salomon.

Han ble inspirert da han så flere storbyer satse på gatekunst, og han har nå etablert en gruppe som har utsmykninger flere steder. Samarbeidet med myndighetene har gjort at flere grå vegger nå har fått viktige budskap i stedet. Som at man må plante det som er godt, og at fred begynner med en god tanke.

SULT OG FATTIGDOM

Borgerkrigen i Tigray, en region som lig- ger nord i Etiopia, har gjort mange urolige, men også andre områder i landet har høyt konfliktnivå nå. I tillegg er mange urolige over økt sult, fattigdom og klimaendringer. Dette preger spesielt de unge.

– Kunsten har på mange måter reddet livet mitt. De siste årene har det skjedd så mye som jeg ikke hadde kommet meg gjennom hadde det ikke vært for dette prosjektet, forteller Fatima.

Hun er opptatt av å skape kunst folk kan kjenne seg igjen i.
– For meg er ikke kunst en jobb, men en del av meg og livet mitt, forteller hun.

Også Salomon sier det er utfordrende tider i Etiopia.
– Vi kan ikke dra noen steder lenger, vi kan bare bli her i Addis Abeba.

Det gjenspeiler også kunsten hans.
– For meg handler det om å se hva som finnes bak menneskene. Nå som så mange er på flukt, bruker jeg passbilder som et utgangspunkt til å vise hvilken historie som skjuler seg.

– Kjenner du mange som har flyktet fra landet?
– Nei, men kanskje det en dag blir meg, sier han stille.

Men han velger å være håpefull.
–Vi må være optimistiske, vi må beholde håpet, avslutter han.