Kirkens Nødhjelp på Arendalsuka: – Vi må ikke bli oss selv nok i Norge

Bistand, klima, global helse, kjønn, skatt og ulikhet: Dette er temaer som Kirkens Nødhjelp har satt på agendaen under Arendalsuka i år. Kirkens Nødhjelp mottok også Brobyggerprisen.

Publisert: 16.08.2024

Arendal Dagfinn og gjeng.jpgKirkens Nødhjelp og ungdomsorganisasjonen Changemaker var til stede på Arendalsuka i august 2024. Foto: Åsne Gullikstad

Både Kirkens Nødhjelp og vår ungdomsorganisasjon Changemaker har arrangert og deltatt i en rekke debatter under Arendalsuka 2024, som pågikk 12.-16. august.

- Gjengen fra Changemaker og Kirkens Nødhjelp har vært med på å løfte global rettferdighet under Arendalsuka. I en krevende tid må vi ikke bli oss selv nok i Norge, sier Kirkens Nødhjelps generalsekretær Dagfinn Høybråten, som selv deltok i flere arrangementer.

DEBATTER OG SPILL

Blant temaene Kirkens Nødhjelp arrangerte debatter om, var global helse, klima, skatt, bistand og kjønnskampen. Alle arrangementer var godt besøkt. Du kan lese mer om hvilke arrangementer vi sto bak her.

I tillegg arrangerte Kirkens Nødhjelp for første gang, sammen med 15 andre organisasjoner, spillet «The Activist», der deltakerne ble stilt overfor ulike dilemmaer knyttet til partnersamarbeid, lokalt ledet utvikling og maktbalansen mellom lokale grasrotorganisasjoner og internasjonale organisasjoner.

Utviklingsdebatten i Arendal.jpgSentrale politikere deltok i den store utviklingsdebatten. Kirkens Nødhjelp var medarrangør. Foto: Åsne Gullikstad

FIKK PRIS

Kirkens Nødhjelp mottok også Brobyggerprisen fra Norske kirkeakademier, under en gudstjeneste i Trefoldighetskirken i Arendal. Kirken var fullsatt. Dagfinn Høybråten tok imot prisen på vegne av Kirkens Nødhjelp, og holdt også preken med temaet «glemte kriser».

Dagfinn Trefodighetskirken Arendal.jpgGeneralsekretær Dagfinn Høybråten tok imot Brobyggerprisen på vegne av Kirkens Nødhjelp i Trefoldighetskirken i Arendal. Foto: Hans Vold Husum

I sin tildeling vektlegger Norske kirkeakademier organisasjonens omfattende arbeid for rettferdighet og brobygging - på alle nivåer og på tvers av landegrenser - helt siden starten i 1947.

- I en verden preget av økende ulikhet, konflikt og klimaendringer, står vi sammen for å bygge broer av forståelse og solidaritet. Å bli tildelt Brobyggerprisen er stor ære, og en anerkjennelse av vårt kontinuerlige arbeid for rettferdighet, dialog og forståelse mellom ulike grupper, sier Dagfinn Høybråten.