Ditt personvern er viktig for oss

Tusen takk! Din gave redder og forandrer liv. Her kan du lese om hvordan vi behandler personopplysninger.

Når du gir økonomisk støtte til Kirkens Nødhjelp, lagrer vi noen personopplysninger om deg. Vi registrerer ditt navn, adresse, telefonnummer og informasjon om dine bidrag. Vi bruker personopplysningene til å informere om resultatene av støtten din, gi informasjon om innsamlingen vår og oppfylle lovpålagte krav. Lovpålagte krav innebærer rapportering til Skatteetaten for å oppfylle din rett til skattefradrag og krav i regnskapsloven.

Vi behandler personopplysninger i henhold til EUs generelle databeskyttelsesforordning (GDPR), den norske personopplysningsloven, «Atferdsnormen for frivillige organisasjoner» fastsatt av Fundraising Norge og Innsamlingskontrollen

RESERVASJON

Du kan reservere deg mot SMS-henvendelser fra Kirkens Nødhjelp ved å sende STANS til 2426. Dersom du ønsker å reservere deg mot henvendelser fra ideelle organisasjoner generelt, kan du reservere deg mot dette i Brønnøysundregisteret. (Merk at dersom du har gitt økonomisk støtte til en organisasjon og du ikke ønsker henvendelser fra denne, må du kontakte den aktuelle organisasjonen for å reservere deg.)

SKATTEFRADRAG

Gaver til Kirkens Nødhjelp gir rett på skattefradrag. I 2023 kan du få fradrag i skattepliktig inntekt for gaver med en årlig verdi på 500-25.000 kroner. For å oppfylle denne rettigheten, krever myndighetene at vi innrapporterer gavebeløpet du har gitt, sammen med ditt 11-sifrede fødselsnummer (fødselsdato og personnummer). Vi gjør denne innrapporteringen, og gavebeløpet vil automatisk trekkes fra beregningsgrunnlaget for skatten i din selvangivelse.

Vi har tillatelse til å hente fødselsnummer fra Folkeregisteret. I Norge regnes ikke fødselsnumre som sensitive personopplysninger, men Kirkens Nødhjelp behandler all personinformasjon strengt konfidensielt. Les mer om skattefradrag her

HAR DU SPØRSMÅL?

Dersom du har spørsmål eller ønsker om innsyn, retting eller sletting av dine personopplysninger, kan du sende en e-post til giver@kirkensnodhjelp.no eller ringe +47 22 09 27 00 (Åpningstider i romjulen er 09.00-12.00, vanlig åpningstid er 09.00-15.00).